Saturday, April 19, 2014

ေႏြးဦး႐ိႈက္သံထဲက အေတြးတစ


(ကယ္ဆယ္ေရးမ်ား ေရာက္ကာစ သေဘၤာနစ္ျမဳပ္စဥ္ အေျခအေန)

အေမွာင္ေန႔

ဧၿပီလ ၁၆ ရက္ေန႔ နံနက္ပိုင္းမွာ သေဘၤာေမွာက္တယ္ဆိုတဲ့ စိတ္မေကာင္းစရာ သတင္းကို စသိလိုက္ရပါတယ္။ ကိုရီးယား သတင္းဌာနေတြက အျဖစ္အပ်က္ကို အဆက္မျပတ္ ထုတ္လႊင့္ေနၿပီး ကယ္ဆယ္ေရးလုပ္ေနတာကိုလည္း တိုက္႐ိုက္လႊင့္ပါတယ္။ သေဘၤာဟာ ေရျပင္မွာ တေစာင္းကေန တံုးလုံး၊ တုံးလုံးကေန ေမွာက္ခုံ ျဖစ္သြားတာကို အဆင့္ဆင့္ ျမင္ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။ လူ ၃၀၀ ေက်ာ္ ေပ်ာက္ေနတယ္တဲ့။

အင္ခၽြန္း-ဂ်ယ္ဂ်ဴး လူစီးသေဘၤာ Sewol မွာ ၀န္ထမ္း ၃၀ ေက်ာ္အပါအ၀င္ စုစုေပါင္း ၄၇၅ ေယာက္ ပါပါတယ္။ ခရီးသည္ေတြအနက္ ၃၂၅ ေယာက္က အန္ဆန္းၿမိဳ႕ အထက္တန္းေက်ာင္းက ဆရာနဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြ ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေလးရက္တာ ေလ့လာေရးခရီးအတြက္ မေန႔ည ၉ နာရီက အင္ခၽြန္းဆိပ္ကမ္းကေန ထြက္လာၾကတာပါ။ ေနာက္တေန႔ မနက္ ၉ နာရီ မထိုးခင္ေလးမွာေတာ့ သေဘၤာဟာ ႐ုတ္တရက္ တုန္ခါလာၿပီး ဘယ္ဘက္ကို ယိမ္းက်လာပါတယ္။ အဲဒီေနရာက ဂ်င္ဒိုကၽြန္းရဲ့ ေတာင္ဖက္ ကီလ္ိုမီတာ ၂၀ ေလာက္မွာပါ။ ေရအနက္က မီတာ ၃၀ ေလာက္ရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ သေဘၤာ အႏၲရာယ္က်ေရာက္ေၾကာင္း သတင္းပို႔ခ်ိန္ဟာ နံနက္ ၀၈း၅၈ နာရီလို႔ ကမ္းေစာင့္တပ္ဖြဲ႕က ေျပာပါတယ္။

ကယ္ဆယ္ေရးကို အလ်င္အျမန္ လုပ္ၾကပါတယ္။ ေလွ၊ သေဘၤာ၊ ရဟတ္ယာဥ္ အေျမာက္အျမားနဲ႔ ေရငုပ္သမား ရာနဲ႔ခ်ီၿပီး ရွာေဖြ ကယ္ဆယ္ၾကေပမယ့္ အသက္ရွင္လ်က္ ၁၇၄ ေယာက္ပဲ ကယ္ယူလိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ ညေနပိုင္းမွာ ေသဆုံးသူ အေလာင္း ၆ ခုကို အတည္ျပဳႏိုင္ၿပီး က်န္ ၂၉၁ ေယာက္ ေပ်ာက္ဆုံးေနတယ္လို႔ အစိုးရက ေၾကညာပါတယ္။

ေပ်ာက္ဆုံး အေရအတြက္ဟာ အလြန္မ်ားတာေၾကာင့္ စိတ္ထဲမွာ ထင့္ခနဲ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ကိုရီးယားမွာရွိတဲ့ ပင္လယ္ကူး လူစီးသေဘၤာေတြထဲက အေကာင္းဆုံးတခုျဖစ္တဲ့ ဆဲေ၀ါလ္ဟာ လူ ၉၂၁ ေယာက္ထိ တင္ႏိုင္တာပါ။ သေဘၤာမွာ အသက္ကယ္ေလွနဲ႔ ေရေဖာ့အက်ႌေတြလည္း အလုံအေလာက္ ပါႏိုင္လ်က္နဲ႔ လူသုံးရာေလာက္ ေပ်ာက္တယ္ဆိုတာ မျဖစ္သင့္ဘူးလို႔ ထင္မိပါတယ္။ တန္ ၆၈၂၅ ရွိတဲ့ သေဘၤာဟာ ေရထဲကို စြပ္ခနဲ ၀င္သြားတာမွ မဟုတ္တာ။ အႏၲရာယ္ စ ျဖစ္ခ်ိန္ကေန နစ္ျမဳပ္ခ်ိန္အထိ တစ္နာရီခြဲေလာက္ ၾကာခဲ့ပါတယ္။ ကယ္ဆယ္ေရးေတြ ေရာက္ေတာ့ သေဘၤာက တုံးလုံးျဖစ္ကာစပဲ ရွိပါေသးပါတယ္။

ေဘးအႏၲရာယ္တခုမွာ အေသအေပ်ာက္ ဆိုတာ မကင္းတတ္ပါဘူး။ သို႔ေပမယ့္ နည္းႏို္င္သမွ် နည္းေစရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခရီးသည္ေတြ ဆိုတာက ေၾကာက္လန္႔ တုန္လႈပ္ၿပီး ေျခမကိုင္မိ လက္မကိုင္မိ ျဖစ္ၾကမွာပါပဲ။ သေဘၤာမွာ အႏၲရာယ္က်ရင္ ဘယ္လို လြတ္ေျမာက္ေအာင္ လုပ္ရမယ္ဆိုတာကို စာေတြ႕လက္ေတြ႕ သင္ၾကားေလ့က်င့္ထားတာက သေဘၤာ၀န္ထမ္းေတြပဲ မဟုတ္လား။ သူတို႔က ခရီးသည္ေတြကို ညႊန္ၾကား ကူညီေပးရမွာပါ။ ၀န္ထမ္းေတြထဲမွာ တာ၀န္ အရွိဆုံးကေတာ့ ကပၸတိန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ကပၸတိန္ဟာ ခရီးသည္ေတြရဲ့ အသက္ကို ကယ္တင္ဖို႔ လြတ္ေျမာက္ေရး အစီအမံကို ေသေသခ်ာခ်ာ မလုပ္ခဲ့ဘူးဆိုတာ ခန္႔မွန္းလို႔ ရေနပါတယ္။

လြတ္ေျမာက္လာသူေတြရဲ့ ေျပာစကား အခ်ိဳ႕က ဒီအခ်က္ကို ထင္ဟပ္ေနပါတယ္။

“ကိုယ့္ေနရာမွာပဲ ၿငိမ္ၿငိမ္ေနၾကဖို႔ ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခန္းထဲကို ေရက ၀င္လာၿပီ”

“မေၾကာက္ၾကဖို႔ ၿငိမ္ၿငိမ္ေနၾကဖို႔ ေျပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ငါဒီကေန ထြက္မွျဖစ္မယ္ဆိုၿပီး အေပၚေရာက္ေအာင္ ထြက္လာခဲ့တာ”

“ႏိုး၊ ဘယ္သူမွ ေရာက္မလာဘူး၊ အျပင္ကို ထြက္လို႔မရဘူး” (ဖုန္းမက္ေဆ့ခ်္)

လြတ္ေျမာက္လာတဲ့ ကပၸတိန္ အီဂ်ဳန္ေဆာ့က “က်ေနာ္ တကယ္ ၀မ္းနည္းပါတယ္” လို႔ ေတာင္းပန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သိပ္ကို ေနာက္က်သြားပါၿပီ။


(ခရီးစဥ္ႏွင့္ နစ္ျမဳပ္ပုံ အဆင့္ဆင့္)

ဘာကမ္ဟက္ သင္ခန္းစာ

ေဘးအႏၲရာယ္တြင္းကေန လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ႐ုန္းကန္ရတဲ့အခါ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ကေလးေတြကို ပထမ ဦးစားေပးကူညီ၊ အမ်ိဳးသားေတြက ကိုယ့္တာ၀န္ကိုယ္ယူ၊ တာ၀န္အရွိဆုံးလူကေတာ့ ေနာက္ဆုံးမွ စြန္႔ခြာထြက္ သို႔မဟုတ္ အေသခံ ဆိုတဲ့ ဓေလ့နဲ႔ လုပ္ေဆာင္ေလ့ ရွိပါတယ္။

ဒီလုပ္ရပ္ အစဥ္အလာဟာ ဘာကမ္ဟက္ (Birkenhead) သေဘၤာ နစ္ျမဳပ္စဥ္က စတင္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၈၅၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၂၆ ရက္ေန႔မွာ ၿဗိတိသွ်ေရတပ္ပိုင္ ဘာကမ္ဟက္ သေဘၤာဟာ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံ ကိတ္ေတာင္းၿမိဳ႕အနီး ပင္လယ္ထဲမွာ မေတာ္တဆ နစ္ျမဳပ္ပါတယ္။ သေဘၤာေပၚမွာ ေရတပ္စစ္သည္ေတြနဲ႔အတူ ခရီးသြားအခ်ိဳ႕လည္း ပါလာပါတယ္။ အဲဒီေခတ္က သေဘၤာေတြမွာ အသက္ကယ္ေလွ အလုံအေလာက္ပါေလ့ မရွိေသးပါဘူး။ ကပၸတိန္ ေရာဘတ္ဆာမြန္ (Robert Salmond) ဟာ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ကေလး ၂၉ ေယာက္ကို ေလွေတြေပၚ ပထမဦးစြာ တက္ေစၿပီး လြတ္ေျမာက္ေစခဲ့ပါတယ္။ သူနဲ႔အတူ စစ္သည္အမ်ားစုကေတာ့ စြန္႔ခြာသြားတဲ့ ေလွေတြကို လက္ျပႏႈတ္ဆက္ရင္း သေဘၤာနဲ႔အတူ ေရေအာက္ကို သက္ဆင္းခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီလုပ္ရပ္ဟာ ေလးစားအတုယူဖြယ္ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ေရေၾကာင္းသြားလာတဲ့ သေဘၤာေတြ ေလွေတြအတြက္ 'စံ' တခု ျဖစ္လာပါတယ္။ ဒီလို လြတ္ေျမာက္ေရး အစီအမံကို ဘာကမ္ဟက္သင္ခန္းစာလို႔ ေခၚေ၀ၚေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ကမာၻေက်ာ္ တိုင္တန္းနစ္သေဘၤာ နစ္ျမဳပ္စဥ္ကလည္း ကပၸတိန္ အက္ဒ၀ပ္ ဂၽြန္ စမစ္ဟာ ဒီအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။

ေနာင္အခါမွာေတာ့ ေလွ သေဘၤာေတြမွာသာမက အျခား ေဘးအႏၲရာယ္ က်ေရာက္ရာမွာလည္း ဒီအေတြးအေခၚ အစီအမံအတိုင္း ေဆာင္ရြက္လာၾကပါတယ္။ အသက္ေဘးက လြတ္ေျမာက္ဖို႔ ႐ုန္းကန္တဲ့အခါ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ကေလး ဦးစားေပး၊ အမ်ိဳးသားေတြ ကိုယ့္တာ၀န္ကိုယ္ယူ၊ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သူက ေနာက္ဆုံးမွ စြန္႔ခြာ၊ အသက္ေပးသင့္ရင္ေပး ဆိုတာ လူသားဂုဏ္ရည္ တရပ္ ျဖစ္ေနပါၿပီ။

လူဆိုတာ တေန႔ ေသရမယ္မွန္း သိေပမယ့္ အသက္ေဘးနဲ႔ တကယ္ၾကံဳလာရင္ေတာ့ တုန္လႈပ္ၾကစျမဲပါ။ အသက္လြတ္ေအာင္ ႐ုန္းထြက္ၾကတာ လူ႔သဘာ၀ပါ။ သို႔ေပမယ့္ မိမိရဲ့ အသက္တခုတည္းသာမက အျခားသူမ်ားရဲ့ အသက္ကိုပါ ငဲ့ကြက္ကူညီတာဟာ လူရဲ့ ေမတၱာ က႐ုဏာ ႏွလုံးသားက ထြက္ေပၚလာတဲ့ သူရဲေကာင္းစိတ္ဓာတ္ ျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ အႏၲရာယ္က်ေရာက္ရင္ ဒီအတိုင္း လုပ္ရမယ္လို႔ ဥပေဒအရ ေရးသား ျပ႒ာန္းထားတာ မဟုတ္ေပမယ့္၊ လူေတြရဲ့ အသိတရားနဲ႔ ႏွလုံးသားမွာ စြဲျမဲေနတဲ့ ျမင့္ျမတ္တဲ့ “လူ႔က်င့္၀တ္” ျဖစ္ပါတယ္။

ဆဲေ၀ါလ္သေဘၤာရဲ့ ကပၸတိန္မွာ ဘာကမ္ဟက္၀ိညာဥ္ မဲ့ေနခဲ့ၿပီး၊ ပိုဆိုးတဲ့ လူအမ်ား ေမးေငါ့စရာ လုပ္ရပ္ကေတာ့ သူဟာ ပထမဆုံး ကယ္ဆယ္ခံရတဲ့ အုပ္စုမွာ ပါ၀င္ခဲ့တာပါပဲ။ သူနဲ႔အတူ အျခား ၀န္ထမ္းေတြပါ လြတ္ေျမာက္ခဲ့ၿပီး၊ တဦးတည္းေသာ အသက္ေပးခဲ့သူ အမ်ိဳးသမီး ၀န္ထမ္းကေတာ့ အသက္ ၂၂ ႏွစ္ရြယ္ ဘတ္ဂ်ီေယာင္း ျဖစ္တယ္လို႔ သတင္းေတြက ဆိုပါတယ္။ သူဟာ ကယ္ဆယ္ေရးကို လုပ္ေဆာင္ရင္း ေသဆုံးသြားတာလို႔ လြတ္ေျမာက္လာသူေတြက ေျပာပါတယ္။

သူ႔လိုပဲ အျခားသူမ်ားကို ကူညီေပးခဲ့ၾကသူေတြက ခရီးသြား ေက်ာင္းသားတဦးနဲ႔ အမ်ိဳးသား ၀န္ထမ္းႏွစ္ဦး ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သူတို႔ကို ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းတင္ထားပါတယ္။


(စတင္ ကယ္ယူေနစဥ္)

ဘာေၾကာင့္ေမွာက္

ခုခ်ိန္မွာေတာ့ ကိုရီးယား ျပည္သူေတြရဲ့ ၀မ္းနည္းေဒါသဟာ ကပၸတိန္ဆီကို ဆိုက္ေရာက္သြားပါၿပီ။ သူ႔ကို တာ၀န္ပိုင္း မွားယြင္းမႈအရ အေရးယူဖို႔ ဖမ္းဆီးထားေၾကာင္း ရဲက ေျပာပါတယ္။

အခင္းမျဖစ္မီမွာ သေဘၤာပဲ့ကို အငယ္တန္းအရာရွိလက္သို႔ ကပၸတိန္က လႊဲထားေၾကာင္း စစ္ေဆးေရးမွဴးေတြက ေျပာပါတယ္။ သေဘၤာဦးပိုင္းဟာ ထက္ျမတဲ့ အရာတခုနဲ႔ တိုးတိုက္မိတယ္လို႔ ယူဆရေၾကာင္း ကပၸတိန္က ေျပာပါတယ္။ ဒါဟာ ေက်ာက္ေဆာင္ေတာ့ မဟုတ္ဘူးလို႔လည္း သူက ဆိုပါတယ္။ အဲဒီအခိုက္မွာ ပဲ့ကိုင္ေနတဲ့ အရာရွိငယ္က ပဲ့ဘီးကို ဘယ္ဖက္သို႔ ႐ုတ္တရက္ ဆြဲလွည့္လိုက္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ကၽြမ္းက်င္သူေတြကေတာ့ ဒီျဖစ္ရပ္ဟာ လူရဲ့ အမွားေၾကာင့္ ျဖစ္တာလို႔ သုံးသပ္ပါတယ္။

လြတ္ေျမာက္လာသူ ေက်ာင္းသားတဦးက “အသံက်ယ္က်ယ္ တခုၾကားရၿပီး သေဘၤာဟာ တုန္ခါလာတယ္”လို႔ ေျပာပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ခရီးသည္တဦးကလည္း သေဘၤာဟာ တုန္ခါ ယိမ္းထိုးတယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ ခုထိေတာ့ ဘယ္သူကမွ ဘာျဖစ္တယ္လို႔ အေသအခ်ာ မေျပာႏိုင္ေသးပါဘူး။

အေသအခ်ာ ေျပာႏိုင္တာ တခုကေတာ့ ကပၸတိန္နဲ႔ ၀န္ထမ္းေတြဟာ လြတ္ေျမာက္ေရး အစီအမံကို ျမန္ျမန္ထက္ထက္ မလုပ္ႏိုင္ခဲ့တာပါပဲ။ ေရေဖာ့အက်ႌေတြ လူတိုင္း ျပည့္စုံေအာင္ မ၀တ္ႏိုင္တာ၊ အသက္ကယ္ေလွေတြ မခ်ႏိုင္တာ၊ ေဘးလြတ္ရာ ကုန္းပတ္ေပၚကို အခ်ိန္မီ မတက္ႏိုင္တာေတြဟာ သိသာတဲ့ ဟာကြက္ေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။


(ဆဲေ၀ါလ္သေဘၤာ)

ဟန္လား အဆံလား

ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ကိုရီးယားေတြကို ေ၀ဖန္ဖို႔ မသင့္ေပမယ့္ သူတို႔ရဲ့ ဓေလ့စ႐ိုက္တခုနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတာမို႔ တခုေတာ့ ေထာက္ျပခ်င္ပါတယ္။ ကိုရီးယားေတြဟာ မျဖစ္ခင္ ႀကိဳတင္ ျပင္ဆင္တာထက္ ျဖစ္ၿပီးမွ ဟန္ေရးျပတတ္တာ ပိုမ်ားတယ္လို႔ က်ေနာ့္ တဦးတည္းအေနနဲ႔ ျမင္မိပါတယ္။

ေဒဂူးၿမိဳ႕မွာ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္က ရထား မီးေလာင္ေတာ့ တြဲတခါးကို အေရးေပၚ မဖြင့္တတ္လို႔ လူ ၂၀၀ ေက်ာ္ အသက္ဆုံးခဲ့ရပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ေတာ့မွ ရထားေတြမွာ အေရးေပၚဖြင့္နည္း စာလိုက္ကပ္ပါတယ္။ ျမန္မာေတြအတြက္ မေမ့ႏိုင္တဲ့ ျဖစ္ရပ္တခုက မႏွစ္က အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေဘာလုံးပြဲမွာ နည္းျပ ပတ္ေဆာင္ဟြာရဲ့ လုပ္ရပ္ပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ရဲ့ ေန႔စဥ္ဘ၀မွာလည္း ဒါမ်ိဳးေတြကို အျမဲေတြ႕ရတတ္ပါတယ္။ ဒါဟာ မျဖစ္ေသးရင္ “ေပါ့”တတ္တဲ့ ဓေလ့ရဲ့ ထင္ဟပ္မႈေတြလို႔ ယူဆပါတယ္။

အခုျဖစ္ရပ္မွာလည္း ဆဲေ၀ါလ္သေဘၤာက ၀န္ထမ္းေတြရဲ့ ေလ့က်င့္ျပင္ဆင္မႈ၊ ႏိုးၾကားမႈ အားနည္း တာေတြကို ဟိုတစသည္တစ ေတြ႔ေနရပါတယ္။

ခုေတာ့ အထက္တန္းေက်ာင္းသား ၂၀၀ ေက်ာ္အပါအ၀င္ လူ ၃၀၁ ေယာက္ အသက္ဆုံး႐ႈံးသြားရပါၿပီ။ အီဂ်ဳန္ေဆာ့လည္း လူမုန္းခံဘ၀ ေရာက္သြားပါၿပီ။ ပန္းေတြ ပြင့္ေ၀တဲ့ ဧၿပီလ ေႏြဦးဟာ ကိုရီးယားႏိုင္ငံရဲ့ ၀မ္းနည္းပူေဆြးေသာလ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲသြားပါၿပီ။

ယေန႔ လူသားေတြရဲ့ ရွင္သန္မႈဟာ ပူေႏြးေဖာက္ျပန္လာတဲ့ ရာသီဥတုအႏၲရာယ္၊ ႏ်ဴကလီးယား ယိုစိမ့္မႈလို မေတာ္တဆအႏၲရာယ္၊ ဓာတုပစၥည္းလို ေလာဘအႏၲရာယ္၊ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္လို ေဒါသအႏၲရာယ္၊ အၾကမ္းဖက္မႈလို ေမာဟအႏၲရယ္ေတြနဲ႔ အျမဲရင္ဆိုင္ေနရတာပါ။ ဒီၾကားထဲမွာ လူေတြရဲ့ အမွားအယြင္း ေပ့ါဆမႈေတြနဲ႔လည္း မၾကာခဏ ၾကံဳေနရတာပါ။

ဒီလို အႏၲရာယ္ေတြနဲ႔ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲျဖစ္ေစ၊ ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ျဖစ္ေစ ၾကံဳခဲ့ၾကရရင္ က်ေနာ္တို႔ ဘယ္လို ေက်ာ္ျဖတ္ၾကမလဲ။ အဲဒီလို ေသေျပးရွင္ေျပး အခ်ိန္မွာ ဘာကမ္ဟက္သင္ခန္းစာကို က်ေနာ္တို႔ သတိရႏိုင္ၾကပါ့မလား။

ေသခ်ာတာကေတာ့ အဲလို အခ်ိန္မ်ိဳးမွာ မိမိ ႏွလုံးသားရဲ့ ဆုံးျဖတ္ခ်က္သည္သာ တခုတည္းေသာ အေျဖ ျဖစ္ႏိုင္မယ္ဆိုတာပါပဲ။

၀င္းေပၚေမာင္

No comments: